Valpträning m.m.

Nu mår vi alla bra här hemma. Gullevalpisen mår alldeles utmärkt och vi har passerat en del svampar utan att han varit intresserad av att ta en endaste tugga… SKÖNT!

Trombi

Den stora vovven mår oxå alldeles utmärkt efter sin lilla operation.

Trombi2

Hoppas på att det är slut på prostataproblemen vilket är det resultat veterinärena utlovat av operationen. Skulle herrn få ett lite jämnare humör (även om det så klart är en del av hans charm…) så skadar inte det heller 😉 

Han är hur som helst alltid vår allra bästaste Aussiepojk!

Jaga Hare – del 2

Vi hade en liten incident med en viss herr hare inblandad för några veckor sedan. Då försökte jag mig på en liten inkallning…vilket gick mindre bra…men nu när herr hare dök upp ca 2 m (!!!) framför nosen på vår egen lilla bruna herre (som  självklart stack efter) spelade jag ut ett helt annat kort – körde lite avancerad hundträning…jag skrek ”NEEEEEEEEEEEEEEEJ”!!!
Ja ja, den lilla vovven vart i varje fall helt paff å avbröt DIREKT PÅ MOMANGEN förföljandet av haren och sprang i full fart till sin matte istället! Gullevovven! Sen var han inte det minsta nyfiken på att spåra efter haren igen! Vilka knep man kan va 😉

Träningen med lilla Ed

Träningen med lilla Ed går för övrigt framåt. Det är verligen HELT UNDERBART att träna med honom! Han bara ÄLSKAR att träna! Å jag kan lova att han inte kommer att tröttna på att träna för han har en matte som föredrar kvalitet framför kvantitet! (Frivillig tolkning 😉 )

Han kan nu sitt, ligg och stå hyffsat bra. Försöker tänka lite framåt så att vi tränar in det med tanke på fjärren å det känns ok. Har inte tränat lydnad med en hund som VILL träna på typ 20 år så lite ringrostig e man…

Grönöga

Grönöga

Tränade med Trombi en del men då gick allt alltid ut på att få honom tycka det var kul, inte så mycket fokus på momenten (tänk om tänk om han gillat lydnad som agility…). Senaste lydnadsresultaten jag har med en vovve är med Trombi i klass 1 – 116 resp 119 poäng, sen gav ja upp 😉 Så det blir väl Eddan Peddans å mitt första mål att slå!

Fotgåendet känns bara helt super. Alltså jag å min kompis Nina brukar ibland prata om de här ”fuskhundarna” som kallas Border Collie 😉 Ursäkta men har dom en inbyggd funktion som gör att dom ska gå och kolla en i ögonen hela tiden!?! Jag kan inte säga att jag tränat mycket men vovven kommer in och sitter i en fotposition som heter duga (å ja e liiiite petig) å sen kan han gå typ 10 meter fot (kanske kan gå längre men det är så långt vi kommit) som oxå heter duga å sätter sig sedan snabbt som en blixt!
Till råga på allt har han en matte som går väldigt fort och inte direkt underlättar för vovven med kroppen men det gör inte honom nåt!
Gulle Gulle Duktiga vovve!

Igår var jag och Eddan ut en sväng nere på vårt gärde. Stora ängar med cyklar, vovvar, barn och andra människor. Den lilla vovven ville inte göra annat än att va med sin matte! När han väl märkte att det inte var gotti och lek på G hela tiden så kunde han till slut springa och lukta lite o kolla in saker själv men en vissling eller inkallning så vips var han vid min sida 🙂 

Annars blåser höstlöven ganska friskt på marken…..farligt farligt att jaga för liten valpis som med ett litet skutt kommer ut på vägen. Alltså innebär det daglig träning på att INTE jaga löv. Ett NEJ å sen lite godis nöter vi just nu. 
Det är ganska skönt för när han blir lite fixerad vid nåt, som t.ex. lövjagning, så är det så lätt att bryta honom och göra något annat. Han går med andra ord inte alls upp i stress! Mycket uppskattat av husse & matte!

Är så nöjd med Eds alla egenskaper och det är så kul att se all potential som finns i honom! Han e inte bara snabb i huvudet utan i kroppen oxå, vi tränar lite ”runt” vid tallar och fy sjutton vicken fart han har!

Bus finns det så klart MASSOR i honom och han är definitivt en ”kvällshund” ! Det är inte sällan vi på kvällarna undrar HUR många timmar den lilla vovven kan leka i sträck 😉

Å imorgon börjar vi valpiskurs 🙂 Eftersom den är relativt sent på kvällen å det kommer mörkna får han ha sitt nya reflexhalsband & koppel!

Nytt hösthalsband & Koppel

Nytt hösthalsband & Koppel

 

// Elle

Om Elle, Trombi & Ed

Ägare till två bruna doggisar. Trombi född 2004, heter till finare "Windedos Timberland", har tävlat agility men lever nu mysigt pensionärsliv. Ed född 2009, till finare används prefixet "Kelliegårdens", tävlar agility.
Detta inlägg publicerades i Elles inlägg. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Valpträning m.m.

  1. Thereze skriver:

    Kate är Excel. Lika som bär. En svart,vit korthårig duracell BC.

    Lilla Ed verkar vara en naturbegåvning. Han är ju färdig elithund vid 1 års ålder om utvecklingen fortsätter i samma takt! 😀

  2. Thereze skriver:

    Juste puss på den finaste Aussien i stan!

  3. Axis skriver:

    Oj, oj oj. Vad mina öronlappar har blivit långa idag. Har haft Ed och Trombi här hos mig hela dagen, och eftersom jag är en ärlig Flat, säger jag bara, det var skönt när dom åkte hem idag. Den där lilla snöflingan som matte kallar honom, var en isbit tycker jag. Varje gång när jag skulle vila kom han och tog antingen min ena öronlapp, eller i annat fall blev det käftis. Trombi kom till oss ibland och morrade lite lugnt, take it easy. Då vilade vi ett tag och sedan satt han igång igen. Måste ju erkänna att även jag kunde ge tillbaka, så vi hade nog det ganska kul på hundars vis. Nu är det kväller, och jag är trööööt, trööt, tröööööt, men jag älskar dom båda två. Träffar dom i nästa vecka igen, då får jag dagen innan sova hela dagen så att mina snart 4-åriga krafter klarar av den lilla 4-månaders valpen. Käft på Er.

  4. Nina skriver:

    Kul att du äntligen har en hund som gillar att träna lydnad till skillnad från Trombi som bara vill göra sin agility.
    Hoppas på att Trombi kommer att bli helt piggelin i sin kropp så att han kan få utöva sin favorit sport igen.
    Ska bli spännande att följa lilla Eds utveckling, han är ju vår favorit BC =)

Lämna en kommentar